Clamydia -- Kyrkans fel

Läste i tidningen idag och hörde på radion igår  att Dalarna ligger i topp när det gäller clamydia. Jag känner mig skyldig (kanske ) till det. Inte så att jag själv finns statistiken utan att topp placeringen troligen har kyrklig bakgrund.
När jag tjänstgjorde 10 år på fjället i Sälen så var vårt mål att vi skulle göra om kyrkan så det passade folk istället för att göra om folk så det skulle passa kyrkan. Ett av problemen som fanns där var att alla dessa härliga ungdomar som jobbade där inte alltid bara jobbade utan också hadde andra aktiviteter för sig. De aktiviteterna resulterade i en mängd oönskade graviditer. Dom kom till mig som präst och var förtvivlade... vad göra???
Eftersom vi skulle göra om kyrkan så det passade de människor som fanns runt oss så var det bara att anställa barnmorska hon kom med gynstol...... Minns annonsen vi hade
"Tandådalens fjällkyrka -enda kyrkan i världen med både predikstol och gynstol i samma lokaler."
Ungdomarna älskade kyrkan men kollegor skrek högt...för att inte tala om alla tidningar och Tv.
Men för att komma till skott så hadde över 30 % av de som kom för provtagning clamydia. 2000 säsongsanställda... det blir en massa clamydia det...
Så troligen hör alla clamydia egentligen till resten av sverige men bokförs här.. för inte kan det väl vara så att kullor o masar...
sköt om er

Kommentarer
Postat av: morskan

javisst är det så, kyrkan får skärpa sig....

2009-10-14 @ 08:22:22
Postat av: elsa

Tycker det var bra att ni vågade ha det så.. bara dom andra stofilerna o tråkmånsarna som inte ser behovet o verkligheten..

2009-10-22 @ 18:58:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0