skall en kyrka lägga sig i ???????

Hej alla ni som läser min blogg.
Idag känner jag mig stolt över att vara kyrkoherde. Minns när jag besökte en kristen kommunitet i Washington,den låg i slummen inte långt ifrån Vita Huset. Dom jobbade med barn och med fredsfrågor. Deras ledare heter Jim Wallis. När vi träffades och han upptäckte att jag var präst frågade han bland annat "hur många gånger har du blivit arresterad ?" den frågan har jag levt med. Kan man vara kristen och laglydig och aldrig lägga sig i och vara nöjd med det?
Idag känner jag mig i all blygsamhet lite på väg. Rektorn på Sälens skola har utsett mig ledare för internetkampanj och och förväntar sig att jag inte skall lägga mig i skolans inre arbete.

 

Kyrkan och staten är som bekant numera åtskilda, trots detta är det församlingens kyrkoherde som driver internetkampanjen mot mig. Kyrkan kan inte gå in och bestämma om skolans verksamhet. Skolan måste ha mandat att bestämma över sin egen verksamhet. Som företrädare för skolan skulle jag aldrig komma på idén att försöka bestämma över kyrkans verksamhet. På samma sätt förväntar jag mig att kyrkan inte lägger sig i skolans inre arbete. Kyrkan, med sina symboler, kan aldrig vara en värdeneutral plats. (citat från brev till föräldrar)

Det här beslutet leder till främlingsfientlighet och krattar manegen åt sverige demokraterna.. Det kommer jag att lägga mig i.

Härmed meddelas att jag har lagt mig i ärenden förr
Härmed meddelas att jag lägger mig i
Härmed meddelas att jag kommer att lägga mig i...

Kanske en dag jag lagt mig i något så jag blir arresterad... då kommer jag att dö lycklig ..om jag gjort det för våra minsta i samhället..

ps  Om rektor vill lägga sig i tokigheter i kyrkan välkomnar jag dig med öppna armar... Då kan vi kämpa tillsammans för våra barn..


Kommentarer
Postat av: Katarina

Kämpa på. Lägg dig i.

Och det blir ju bara ännu roligare att strida när rektorn skriver som hon/han gör.

2010-05-21 @ 21:22:17
URL: http://njutavlivet.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Vad menar du med att "kratta manegen åt sverigedemokraterna"?

2010-05-21 @ 22:58:59
Postat av: Raymond

Hela vår tillvaro numera går ju ut på att vi måste anpassa oss till vad andra tycker/tror/"vet"/ Allting ska anpassas så det harmonierar med alla. Frågan är om det är rätt att göra så? Vem mår bra av det? Ingen tror jag. Att vara Svensk idag är inte i symbios med "hur man ska vara", Svenska flaggan får inte användas, gör man det är man rasist. Skolavslutningen som alltid, i stort sett, varit i kyrkan får man ha inte ha kvar. Då är man emot dom religösa som inte går i kyrkan. Men nånstans måste vi dra gränsen, vi ÄR svenskar, vi ÄR stolta över vår svenska flagga. Vi behöver inte vara rasister för det! Jag själv är halvtysk, jag jobbar med invandrare, jag tycker om att lära mig om andra kulturer, jag accepeterar muslimer tex som inte kan äta griskött. MEN jag vill fortfarande fira våra gamla fina svenska traditioner! Om det nu är så att det finns någon i skolan som mot sin religösa övertygelse INTE kan gå in i vår kyrka då måste vi lösa det problemet. Men att en skolledare bestämmer att Ingen ska gå i kyrkan är fel tycker jag.Var och en måste få välja själv, och det ska finnas alternativ, men att tvinga alla in i samma fålla är fel tycker jag. Trevlig helg på er alla där ute i Världen!

2010-05-22 @ 00:24:45
Postat av: arne

"kratta manegen åt sverigedemokraterna". Med det menar jag att om vi alltid viker ned oss tar bort seder o traditioner, så kommer vi att skylla det på invandrarna. Jag har redan fått några mail som skyller skolavslutningsflytten från kyrkan på invandrare... dom strömningarna jublar sverigedemokraterna över kan rekrytera nya medlemmar.....

2010-05-22 @ 08:14:06
Postat av: Camilla

Underbart skrivet Arne! Jag tror helt och hållet att det är vi svenskar som skapar ett problem som inte finns. Jag är övertygad om att det inte finns några med annan kulturell/religiös bakgrund som ställer kravet att de ej kan vistas i ex.vis en kyrka. Utan det är vi svenskar som vill att allt ska vara så jämnlikt att det går överstyr! Självklart ska vi alla stå upp inför vår åsikt o kämpa för det som vi värnar om i hjärtat. Att acceptera det man inte kan förändra är en annan sak och det krävs förstånd att inse skillnaden.

2010-05-23 @ 11:11:24
Postat av: Camilla Grepe

Men Arne, varför släpper du inte in alla dessa barn och föräldrar i din kyrka resten av året?

2010-05-25 @ 20:01:19
Postat av: arne

Hej Camilla

Vet inte vem du är,men det är ganska många barn i kyrkan även när den inte är skolavslutning. Skulle naturligtvis vilja att det vore fler. Men med nästan 100% dop o konfirmationsstatistik och nästan 90 % tillhöriga så är vi en go församling. Inte många i gudstjänsterna men när var det målet???

Ha det gott.

2010-05-29 @ 09:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0