Begrep ngn nåt??

Har sett på tv gudstjänst idag. En ganska god gudstjänst inget speciell utan som dom brukar vara. Hur många älskar kyrkosång (gammal god kyrkokör) fiolspel (klassiskt) det kyrkliga språket. Prästen hade plockat in epolitiker som predikade, kunde kanske kännas djärvt men...  kändes lite unket...
Man måste nog vara väldigt kyrkvan för att uppskattade detta. Satt o tänkte på hur de människor jag ofta har omkring mig skulle uppfatta detta.
Sista psalmen ,en ganska nyskriven lät:

Gå ut kring hela jorden
I all vår hungersnöd
till kropp själ och ande
det givs ett livets bröd.
Var avgud här nu vike,
Guds ord - hans andes svärd -
befäster nådens rike
i ond och fallen värld.              sv ps (svensk psalm) 735 vers 3

Inte är det många som begriper vad detta innebär...
Tacka vet jag en gammal hederlig 1600-tals psalm  ....(psalm 620 vers 2

Mina plikter jag försummat ,laster har jag lärt med flit
Var jag något ont förnummit, har jag gärna skyndat dit
Till Guds hus jag sällan gott, Herrens ord har jag försmått,
tills mitt hjärta blev förstockat. Dåligt sällskap har mig lockat.

Den versen begriper då jag..... stämmer gott....

O orden längre ned i psalmen
 " men den trösten jag ej glömmer, att min broder Jesus dömer "


Lev väl och rösta i kyrkovalet....  om inte annat blankt...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det finns så otroligt mycket tråkiga psalmer som man inte förstår. Dessutom spelar ofta organisten i en tonart så att vanliga människor inte kan sjunga med. För högt eller för lågt.

Mer svängig musik i kyrkan skulle göra susen. Var i en "svart" kyrka i New York en gång, ville aldrig gå där ifrån.

En skiva med psalmer som är tolkade lite mer modernt och bra är Tommy Körbergs "Jag skulle vilja våga tro" om du inte hört den.



...och jag håller med dig i ditt inlägg.

2009-08-24 @ 20:42:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0