Tomt var det - gör det själv

I kyrkan där jag har gudstjänster så är det ganska tomt. Det var längesedan det var någon rusning, några kölappar typ apoteket behövs inte. Det manar ju till eftertanke. Frågar jag de som inte kommer säger de att "jag skulle gå om det var lite mer....." o så beskriver dom gudstjänsyen jag hade i söndags. Men att få det  att kopplas ihop har jag inte klarat..än.
Imorse pratade jag med en god vän som berätta att han hade ringt in och tipsat om en aktivitet som tidningen skulle skriva. Svaret var " ta en bild o skriv lite text  för det är ju på en söndag, får vi se...".
Där kanske svaret på mina för lite besökta gudstjänster ligger.
För det är ju så att det som går bra gör vi ju gratis åt andra...  Ska vi köpa biljett på SJ så gör vi det på datorn betalar dem för det.... Åt banken sköter vi de mesta av deras sysslor o sedan betalar vi för det...  Går vi till doktorn så säger han/hon "tycker du att du skall opereras eller inte??" så betalar vi för det...... listan kan göras lång
Kyrkan har vi ju redan betalt (församlingsavgiften) så... Kom och gör din egen gudstjänst. Du betsämmer tid innehåll genomförande musik........  sedan går kollekten till prästen som inte gör något..
Klurigt va.....

Kommentarer
Postat av: Katarina

Haha den var bra! Då skulle du ha ännu mer tid att klura... Trodde för övrigt att det var massor med besökare på dina gudstjänster... Skulle komma och delta om det inte var så långt bort. Kanske du kunde få mig sluta tvivla?

2009-08-25 @ 10:55:45
URL: http://njutavlivet.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag har också tänkt mycket på detta med besökare.

Ska vi slå knut på oss själva och hitta på nya saker och aktiviteter, och riskera att tappa det som vi verkligen är bra på?

Jag tycker det är skönt att tänka att jag hellre spelar på en gudstjänst med fem besökare som verkligen VILL vara där, än på en gudstjänst med 75 besökare som känner sig ditlurade, och helst skulle vara hemma....

2009-08-25 @ 16:01:33
Postat av: Violblomman

Jag har varit på en kvällsgudstjänt nyss. Vi var bara 3 besökare förutom prästen, kantorn, kyrkvärden och kyrkvaktmästaren. Det var en vacker gudstjänst och prästen sjöng några sånger. Hon hade en underbar röst. Avslutningsvis - i solnedgången - tittade vi ut på kyrkogården med alla dess vackra blommor. Frågan är om nutidsmänniskan är för stressad för att ta sig tid till ett avstressande kyrkobesök?

2009-09-13 @ 19:01:17
Postat av: Krommollybden

Jag går i kyrkan för att höra Prästen predika. Inget fjams med glättig musik o annat publikfriande trams.

Minkande besökstal? Jomenvisst, det har varenda annan organisation i samhället också.

M a o ett samhällsfenomen.

Det blir patetiskt när kyrkan ska bli "folklig".

2009-09-22 @ 14:59:08
Postat av: Stefan

Krommollybden har helt rätt!

Håll er til det ni kan!!

2009-09-24 @ 18:59:21
Postat av: Violblomman

Vad gäller för få besökare i kyrkan, så gjorde jag en intressant upptäckt för lite sedan. I en kyrka har man sinnesgudstjänster, vilket innebär att man gör något som aktiverar alla våra olika sinnen. Intressant!

2010-01-26 @ 21:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0