Bebådelse = Dansk specialite

Hade konfirmandlektion med 12 stycken unga kvinnor. Alla 14 år och då är man ju både vuxen och världsvan. Vi pratade om Jungfru Maria och Bebådelsedagen eller Vår Frudagen eller senare Våffeldagen.

Efter lite sånt prat sa jag att vi lever ju på 2000-talet och då är det lite svårt att tro på jungfrufödsel. Det vet vi ju alla att det måste vara en man med också om det ska bli barn.  12 förvånande och oförstående ansikten vändes mot mig.

Jag tog nytt avstamp och undrade om dom inte hade pratat om hur barn kom till i skolan, eller kanske mamma och pappa...
Dom bara ruskade på huvudena och fattade inte ett dyft av vad jag pratade om.
Jungfrufödsel var väl inget konstigt och dom undrade vilket århundrade jag var född på. Vi lever väl på 2000-talet kontrade dom.

Frustrerad av deras okunnighet i dessa frågor utbrister jag " Hur skulle det gå till då??"
Svaret var enkelt och levererat så förkrossande som bara en förnärmad 14-åring kan göra med minspel och ton fall"

Det är ju bara att åka till Danmark".


Jag inser nu att jag är en fossil som lever i fel århundrade som kan tvivla på jungfrufödseln.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Hahah ja du Arne. Du måste hänga med i utvecklingen ;-)

2010-03-25 @ 17:12:28
URL: http://njutavlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0