Fadder vad 17 är det?

Döpte en liten gosse häromdagen men inte i min egen kyrka... 
Dopbevis fylldes i och det var två faddrar som skulle ha fadderbrev. Skrev klar dom men hade lite tid så jag tog mig för att läsa vad som stod i fadderbreven..... Hujedamig. blev mörkrädd och tänkte det här kan jag inte lämna ut. Det var alldeles förskräckligt..Man räknade upp det 4 viktigaste sakerna som en fadder skulle tänka på. Nu har jag förträngt 3 av dom (måste nog skaffa mig ett ex och skriva till prästen) Vem sjutton har beställt dom. Prästen kan ju rimligtvis inte ha läst . Och har han (det är en han tror inte ngn hon skulle finna sig i detta) detså visar det bara att våra fördomar om kyrkan är sanna .Som nr 2 av de fyra punkterna var att när barnet var 4 år skulle faddern ta på sitt ansvar att barnet fostrades in i den kristna kyrkan......?????  Vilket löfte.... Efter 35 år som präst skulle jag inte veta vad den kristna kyrkan i Sverige står för.....  Här finns högkyrkliga (så kallade svartrockar) till lågkyrkliga.... och allt därimellan. Anar (utan att vara allt för vild i aningarna) att detta var ett svartrocks tillhåll.... 
Så nu manar jag alla faddrar att läs igenom , fråga vad en fadder är innan du säger ja.  En fadder idag skall visa lite engagemang och ge massor av kärlek till sitt fadderbarn. Finnas tillhands när barnet behöver det. Förr var det en slags socialförsäkring. 
Om prästen hävdar något sånt här tokigt... så har jag ett gott råd att ge.. BYT PRÄST... Det är inte prästens dop utan det är ni som skall forma det tillsammans med prästen.... Ni har sista ordet...
Upp till kamp för att myndigförklara föräldrar/faddrar och ner med prästernas förmynderi....

Kommentarer
Postat av: Katarina

Men OTROLIGT!

Det är ju skrämmande..

Själv är jag fadder till två små underbara tjejer.

Var tvungen att ta fram mina fadder brev och läsa dem igen, hade jag missat något ? Nej då.



Det står precis det jag tycker en fadder ska tänka på.

Att få visa kärlek och omtanke, dela lek och allvar. Vara en vän som ger av sin tid. Det är ett förtroende från föräldrarna.

Tjejerna och jag har ett speciellt band och jag kommer alltid att finnas för dem, i med och motvind. De ska känna att de alltid kan komma till mig. Min famn och mitt hem är öppen för dem.



Vi har haft förmånen att ha en underbar präst vid vår vigsel och våra barns dop. Han har även döpt mina bröders barn. Alla är döpta i hemmet och vi har format dopdagen som vi ville ha det, med musik och några nära vänner. Underbart.



(Och han är den näst bästa prästen jag känner :-D )

2009-08-14 @ 21:34:16
URL: http://lnjutavlivet.blogg.se/
Postat av: Eva-Lena

Hej Arne!

Kul att du har en blogg,det har vi med kolla gärna, ser att vi skriver om väldigt olika saker! :-)

men fadder och gudfäräldrar är väl samma sak eller?

ha det bra/ eva-lena

2009-08-18 @ 19:33:16
URL: http://mxfredda.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0